Kenapa ilmu Tasawuf susah utk
dipelajari
Ada satu artikel yang saya terbaca dan ianya
agak menyentuh hati saya yang mana kita boleh kita fahami,renungkan,juga ambil
ikhtibar darinya terima kasih atas perkongsian sahabat-sahabat wallahuallam.
Terjadi suatu peristiwa, seorang pemuda
telah bertanya kepada guru tasawufnya tentang perbezaan antara orang-orang
syariat dan orang-orang hakikat dalam memahami agama Islam dan kenapa ilmu
hakikat tidak berkembang luas. Kemudian sang guru berkata..
“Untuk aku menjawab soalanmu itu wahai muridku, pergilah bertanya kepada kedua
mereka akan dua persoalan ini iaitu yang pertama, adakah Allah itu berkuasa dan
yang kedua, sembahyang itu apa hukumnya? Pergilah ke kampung sebelah kerana
disana kamu akan menemui ulama syariat dan ulama hakikat. Bertanyalah kepada
orang-orang kampung disana untuk mencari mereka.”
Akur atas arahan gurunya itu lantas si pemuda tanpa banyak bicara terus ke
rumah ulama syariat yang terkenal dikampung sebelah dengan bertanya-tanya arah
rumahnya kepada orang kampung. Sesampainya si pemuda itu dirumah ulama syariat
tersebut dengan ramah mesra si pemuda diajak masuk ke dalam rumah yang serba
sederhana itu. Sang ulama syariat kelihatan kemas berjubah putih dan berserban,
ditambah raut wajahnya yang bersih tanda beliau seorang yang soleh. Si pemuda
dilayan seperti anak sendiri dengan dijamu makan malam sebelum sesi dialog
dijalankan. Usai makan malam terus sahaja sang ulama syariat memulakan bicara.
“Ada urusan apa sehingga kamu bertandang ke rumah saya ini wahai anak muda?”
Tanya sang ulama syariat dengan nada yang redup.
“Sebenarnya saya ingin mendapatkan jawapan diatas dua persoalan yang ingin saya
ajukan berkenaan dengan agama Islam kita ini kepada ustaz. Soalannya ialah
adakah Allah itu berkuasa dan yang kedua, sembahyang itu apa hukumnya?”
Setelah diam sejenak lalu sang ulama syariat menarik nafas dalam-dalam dan
dengan tenang memberikan jawapannya.
“Ya, Allah itu memang berkuasa dan sembahyang itu hukumnya adalah wajib.”
Setelah mendapatkan jawaban daripada ulama syariat itu maka pemuda itu pulang
sambil hatinya berazam untuk bertemu dengan ulama hakikat pula. Keesokkan
harinya si pemuda mula merayau-rayau dikampung itu untuk mencari sang ulama
hakikat. Puas bertanya dengan orang kampung maka tengah hari itu si pemuda
bertemu dengan seorang makcik yang akhirnya bersetuju menunjukkan beliau dimana
sang ulama hakikat berada.
Sesampainya ditempat yang dituju kelihatan seorang lelaki tua sedang
membersihkan halaman rumahnya yang luas dihiasi taman bunga yang cantik.
Rumahnya begitu besar dan mewah. Sang ulama hakikat yang berkulit gelap itu
kelihatan memakai pakaian yang agak lusuh berbanding rumahnya yang begitu
mewah. Sudah sepuluh minit si pemuda berbual-bual ringan dengan sang ulama
hakikat namun kelihatan seolah-olah tiada tanda-tanda sang ulama hakikat mahu
menjemput beliau masuk ke dalam rumahnya yang mewah itu.
“Ada apa urusan nak jumpa saya ini?”
Tanya sang ulama hakikat itu sambil tersenyum. Kemudian si pemuda bertanyakan
soalan yang sama sebagaimana yang ditanyakan kepada sang ulama syariat.
“Sebenarnya saya ingin mendapatkan jawapan diatas dua persoalan yang ingin saya
ajukan berkenaan dengan agama Islam kita ini kepada ustaz. Soalannya ialah
adakah Allah itu berkuasa dan yang kedua, sembahyang itu apa hukumnya?”
Kelihatan sang ulama hakikat tersenyum sahaja mendengar soalan itu lantas
dengan tahkik beliau menjawab..
“Wahai anak muda ketahuilah yang sebenarnya bahawa Allah itu tidak berkuasa dan
sembahyang itu hukumnya adalah haram.”
Terperanjat besar si pemuda mendengar jawapan sang ulama hakikat yang bersahaja
itu. Sukar rasanya si pemuda mahu menghadam jawapan yang baru disampaikan
kepadanya itu. Tanpa berlengah-lengah maka si pemuda itu mohon undur diri
kemudian pulang ke rumahnya dengan seribu persoalan yang berlegar-legar dibenak
kepalanya.
Sebagai seorang muslim taat yang baru hendak menjinak-jinakkan diri dengan
dunia tasawuf, si pemuda berasa keliru dengan jawaban yang diberikan oleh sang
ulama hakikat. Setahu beliau pelajaran tasawuf itu bersangkutan dengan ilmu
hakikat dan ma’rifat. Mendengar jawapan daripada sang ulama hakikat itu
membuatkan si pemuda berasa takut untuk meneruskan pelajaran tasawuf dengan
gurunya dan mengambil keputusan untuk tidak lagi berguru dengan guru tasawufnya
lantas mengambil keputusan untuk berguru dengan sang ulama syariat. Beliau
mulai meragui perjalanan ilmu hakikat dan dalam hati beliau bergumam..
“Kalau nak dibandingkan dari segi akhlak pun akhlak sang ulama syariat lebih
bagus daripada akhlak sang ulama hakikat. Walaupun sang ulama syariat hidup
dalam keadaan sederhana namun aku dijemput masuk ke dalam rumahnya lantas
dijamu dengan makanan yang enak berbanding sang ulama hakikat yang kedekut..
sudahlah tidak dijemput masuk ke dalam rumahnya, setitik air pun tidak
diberinya malah dengan dirinya sahaja pun sudah kedekut. Lihat sahaja
pakaiannya yang lusuh itu.”
Keesokkannya, si pemuda dengan tergesa-gesa menuju ke rumah sang ulama syariat
dan menceritakan kepada beliau hasil dialognya dengan sang ulama hakikat.
Mendengar penjelasan si pemuda, sang ulama syariat berasa marah lantas
mengarahkan anak-anak muridnya untuk menangkap sang ulama hakikat. Maka dengan
sekejap sahaja penduduk kampung itu digemparkan dengan cerita bahawa sang ulama
hakikat itu telah membawa ilmu sesat dikampung itu.
Sang ulama hakikat dapat ditangkap dengan bantuan orang-orang kampung.
Tangannya diikat dibelakang lalu dipaksa untuk berjalan. Kelihatan terdapat
segelintir dari orang-orang kampung yang bertindak memukul muka dan badan
beliau serta tidak kurang juga ada yang melempari beliau dengan batu-batu kecil
kerana tidak dapat menahan rasa marah. Pun begitu sang ulama hakikat tetap
berdiam namun air matanya tak henti-henti mengalir. Mungkin beliau menahan
sakit.
Tiba dihalaman rumah sang ulama syariat lalu dengan kasar tubuh sang ulama
hakikat yang sudah tua itu ditolak dengan keras lantas beliau terdorong ke
depan lalu jatuh tersungkur. Si pemuda yang sedari tadi menunggu dirumah sang
ulama syariat terkejut dengan situasi itu. Beliau tidak menyangka sampai begitu
malang nasib yang menimpa sang ulama hakikat sehingga diperlaku begitu. Namun
apalah dayanya untuk mengekang kemarahan orang-orang kampung yang sedang
meluap-luap itu. Kemudian setelah meredakan suasana, sang ulama syariat
menghampiri sang ulama hakikat lalu bertanya kepada beliau..
“Benarkah anda menjawab ‘Allah itu tidak berkuasa dan sembahyang itu hukumnya
adalah haram’ sebagai menjawab pertanya pemuda ini?” sambil jari telunjuknya
diarahkan tepat pada si pemuda.
Dengan tenang sang ulama hakikat menjawab “Ya”.
Kemudian sang ulama syariat bertanya lagi.
“Adakah anda masih dengan pendirian anda atau anda mahu bertaubat?”
Tanya sang ulama syariat tegas. Lalu dijawab dengan tenang oleh sang ulama
hakikat..
“Untuk kesalahan yang mana lalu saya perlu bertaubat wahai hakim?”
“Untuk kesalahan anda yang mengatakan Allah tidak berkuasa dan sembahyang itu
hukumnya haram!”
“Oh begitu.. beginilah tuan hakim, pada saya jawapan saya itulah yang teramat
benar namun jika tuan hakim tidak menyetujuinya tidak apa-apa dan terserahlah
kepada kebijaksanaan tuan hakim untuk mengadili saya kerana tuan adalah hakim
dinegeri ini.”
Habis sahaja sang ulama hakikat berkata begitu lantas beliau dilempari dengan
puluhan sepatu oleh penduduk kampung dan ada juga yang berteriak agar beliau
dibunuh. Sang ulama syariat terdiam dan merenung dalam seolah-olah memikirkan
sesuatu yang berat. Akhirnya sang ulama syariat membuat keputusan agar sang
ulama hakikat diberi tempoh sehingga esok untuk bertaubat dan jika tidak beliau
akan dihukum bunuh. Setelah itu sang ulama hakikat diikat pada sebatang pokok
nangka yang berada dihalaman rumah sang ulama syariat dalam posisi duduk
menghadap kiblat sambil dikawal oleh beberapa orang-orang kampung.
Kini, saatnya pun telah tiba namun sang ulama hakikat tetap tidak mahu
bertaubat daripada pendiriannya. Ramai yang merasa pelik dengan pendirian sang
ulama hakikat dan yang lebih kusut lagi ialah fikiran si pemuda itu. Tiba-tiba
si pemuda merasa kasihan dan merasa bersalah mengenang keadaan malang yang
menimpa sang ulama hakikat adalah hasil daripada perbuatannya. Namun nasi sudah
menjadi bubur. Perlahan-lahan si pemuda mendekati sang ulama hakikat untuk
memohon maaf. Aneh.. kelihatan sang ulama hakikat itu hanya tersenyum dan
dengan senang hati mahu memaafkan si pemuda. Ketika si pemuda itu mahu beredar
tiba-tiba ia mendengar sang ulama hakikat membacakan sepotong ayat Al Quran
dengan nada yang riang..
“Wa qul jaa alhaq wazahaqol baathil innal baathila kana zahuuqo.”
Ucap beliau berulang-ulang sambil memandang kearah seseorang lantas mukanya tiba-tiba
kelihatan berseri-seri dalam senyuman yang menggembirakan. Si pemuda lantas
menoleh kearah orang itu dan apa yang beliau lihat ialah kelibat bekas guru
tasawuf beliau diantara celahan penduduk kampung yang ingin menyaksikan hukuman
pancung yang bakal dijalankan. Tak lama kemudian hukuman bunuh pun dilaksanakan
maka tamatlah riwayat sang ulama hakikat dibawah mata pedang sang algojo.
Seluruh penduduk kampung bersorak gembira tanda kemenangan dipihak mereka yang
berjaya membunuh seorang pembawa ajaran sesat.
Selang beberapa hari oleh kerana rasa ingin tahu yang meluap-luap maka si
pemuda bersegera mengadap bekas guru tasawufnya. Si pemuda berasa hairan
mengapa sang ulama hakikat membacakan ayat 81 daripada surah al-Isra’ seraya
melihat kelibat bekas guru tasawufnya itu?.
“Wahai muridku, marilah duduk dihadapanku ini.”
Ujar guru tasawuf seraya melihat kedatangan muridnya itu. Si pemuda terkedu..
tidak tahu apa yang hendak dikatakan. Fikiran terasa kosong dan segala
persoalan yang hendak diajukan terasa tiba-tiba hilang entah tertinggal dimana.
“Baiklah muridku, atas persoalanmu yang dahulu itu maka akan aku jawab sekarang
ini.”
Lembut sahaja bicaranya.
“Adapun persoalanmu tentang perbezaan antara orang-orang syariat dan
orang-orang hakikat dalam memahami agama Islam akan aku jawab seperti berikut.
Yang pertama, orang syariat akan menjawab setiap persoalan melalui ‘bahasa’
ilmu syariat manakala orang hakikat akan menjawab setiap persoalan melalui
‘bahasa’ ilmu hakikat. Jawaban sang ulama syariat adalah benar menurut ‘bahasa’
ilmu syariat dan jawaban sang ulama hakikat juga benar menurut ‘bahasa’ ilmu
hakikat.”
“bagaimana begitu wahai tuan guru?” Tanya si pemuda.
“Begini… adalah benar apabila sang ulama hakikat memberitahu kamu bahawa Allah
itu tidak berkuasa sebab melalui peraturan ilmu hakikat, perkataan ‘Allah’ itu
adalah dirujuk semata-mata sebagai isim bagi zat tuhan kita sahaja. Ini
bermakna yang berkuasa pada hakikatnya adalah zat tuhan kita dan bukannya yang
berkuasa itu isimNya. Perkataan ‘Allah’ itu pada hakikatnya adalah gelar bagi
zat tuhan kita. Adapun gelaran itu hakikatnya adalah khabar maka khabar tiada
ain wujud. Jika sesuatu itu tiada ain wujudnya maka mustahil dikatakan ia
mempunyai kuasa. Adakah kamu faham?”
Si pemuda mengangguk lemah sambil merenung lantai.
“Adalah sesuatu yang benar juga apabila sang ulama hakikat memberitahu kamu
bahawa sembahyang itu hukumnya adalah haram.”
“bagaimana begitu wahai tuan guru?” Tanya si pemuda.
“Begini… sebenarnya tiada ibadat sembah-menyembah dalam agama Islam namun yang
ada Cuma ibadat solat. Ya, ianya adalah solat dan bukannya sembahyang. Cuba
kamu fahamkan betul-betul maksud firman Allah dalam surah al-Kafirun ayat 6
yang bermaksud “Bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku”. Ini menunjukkan cara
ibadat orang kafir tidak sama langsung dengan cara ibadat orang muslim.
Perkataan sembahyang itu adalah asalnya terbit daripada upacara ibadat
masyarakat hindu-budha untuk menyembah tuhan yang bernama Hyang. Maka upacara
ibadat itu dinamakan upacara sembahHyang. Solat itu bukan sembah dan tuhan kita
bukannya Hyang tetapi Allah. Jadi kita sebagai orang muslim adalah haram
sembahHyang kerana itu adalah ibadat penganut hindu-budha. Sesungguhnya solat
itu bukan sembah tetapi solat itu ialah sebagaimana yang disabdakan oleh
Rasulullah SAW yang bermaksud, “Apabila seseorang kamu sedang solat
sesungguhnya dia sedang berbicara dengan tuhannya…”.
Si pemuda semakin tertunduk.
“Jadi, adakah kamu sudah faham mengapa sang ulama hakikat itu berkata bahawa
Allah itu tidak berkuasa dan sembahyang itu hukumnya adalah haram?”
“Ya tuan guru, sekarang barulah jelas.”
“Yang kedua, orang-orang syariat mempelajari ilmu-ilmu hukum maka mereka
menyelesaikan sesuatu masalah juga dengan hukum sementara orang-orang hakikat
mempelajari ilmu-ilmu ma’rifatullah maka mereka menyelesaikan sesuatu masalah
juga dengan Allah.”
Ketika ini lamunan si pemuda menyorot kembali peristiwa yang telah berlaku
dimana kata-kata guru tasawuf itu ada benarnya juga. Memang benar sang ulama
syariat telah menyelesaikan masalah yang berlaku dengan hukuman bunuh terhadap
sang ulama hakikat sedang sang ulama hakikat menyelesaikan masalah antara dia
dan si pemuda itu dengan kemaafan sesuai dengan sifat tuhan yang Maha Pemaaf
dan Maha Pengampun.
“Adapun persoalanmu tentang kenapa ilmu hakikat tidak berkembang-luas maka akan
aku jawab seperti berikut. Tidak berkembang-luasnya ilmu hakikat adalah
disebabkan masih adanya orang-orang yang seperti kamu!”
Bentak sang guru tasawuf yang membuatkan darah si pemuda berderau.
“bagaimana begitu wahai tuan guru?” Tanya si pemuda.
“Kerana kejahilan kamu dalam memahami hal-ehwal hakikat terus sahaja kamu tanpa
usul periksa menghukum sang ulama hakikat sebagai tidak betul dan berburuk
sangka terhadap beliau lalu kamu memfitnahi beliau dihadapan sang ulama syariat
sehingga sang ulama hakikat tertangkap lalu diseksa dan dipancung oleh kalian.
Jika semua ulama hakikat sewenang-wenangnya dibunuh tanpa usul periksa justeru
kerana itulah ilmu hakikat tidak berkembang-luas.”
“Tapi tuan guru, bagaimana saya tidak terkhilaf sedang akhlak sang ulama
hakikat itu tidak mencerminkan beliau sebagai orang yang beragama! Sang ulama
hakikat langsung tidak menjemputku masuk ke dalam rumahnya yang besar lagi
mewah itu dan langsung tidak memberiku walau setitik air bahkan dengan dirinya
sahaja pun amat kedekut. Lihat sahaja pakaiannya yang lusuh itu.”
“Awas lidahmu dalam berkata-kata wahai anak muda! Telahku katakan tadi bahawa
kamu memiliki sifat buruk sangka. Ketahuilah bahawa rumah besar lagi mewah yang
kamu lihat itu bukanlah milik sang ulama hakikat tersebut sebaliknya adalah
milik majikan beliau dan beliau hanya mengambil upah sebagai tukang kebun
disitu. Adapun pakaiannya yang lusuh itu maka itu sahajalah harta benda yang
beliau ada dan beliau hidup hanya untuk mengabdikan dirinya kepada Allah.”
“Bagaimana tuan guru boleh tahu segala yang terperinci tentang sang ulama
hakikat itu?”
Tanya si pemuda hairan.
“Kerana orang yang kalian bunuh itu adalah guru tasawufku maka dengan itu sebutir
lagi permata yang indah telah hilang. Telahku jawab semua persoalanmu maka
pergilah kamu kepangkuan guru syariatmu iaitu sang ulama syariat.”
Si pemuda itu terkejut lantas berkata…
“Tapi wahai guruku, aku telah insaf dan ingin kembali berguru denganmu wahai
guruku.. terimalah aku kembali wahai guruku!!”
“Ketahuilah wahai anak muda, aku enggan mengambilmu adalah semata-mata kerana
keselamatanmu dan bukan kerana aku membencimu.”
“Aku tidak faham akan maksud tuan guru??”
“Pergi sahajalah kembali kepangkuan sang ulama syariat kerana kamu akan selamat
disana dan jangan kamu sesekali mengaku aku adalah gurumu kelak kamu akan
mengerti akan maksud tindakanku ini.”
Dengan hati yang berat dan sayu si pemuda berjalan menuju ke rumah sang ulama
syariat untuk berguru dengannya dan beliau diterima sebagai murid. Selang
beberapa hari, keadaan kampung tiba-tiba kecoh kembali. Dengar khabarnya
seorang lagi pengamal ilmu sesat telah ditangkap dan kali ini pengamal ajaran
sesat itu berasal dari kampung sebelah. Dari kejauhan kelihatan
berbondong-bondong orang ramai sedang dalam perjalanan menuju ke rumah sang
ulama syariat sambil menyungsung seorang lelaki yang telah dikenalpasti sebagai
pengamal atau guru ajaran sesat. Dari jauh si pemuda dapat saksikan lelaki itu
dipukul dan ditendang malah ada yang membalingnya dengan batu-batu kecil
sehingga pakaiannya koyak-rabak. Rupa-rupanya lelaki yang pakaiannya telah
koyak-rabak itu adalah sang guru tasawufnya.
Maka mengertilah si pemuda itu akan maksud tindakkan sang guru tasawuf yang
tidak mahu mengambil beliau sebagai anak murid dan beliau hanya mampu
mengalirkan air mata sambil menahan sebak melihat sang guru tasawuf itu
diperlakukan seperti itu. Esoknya hukuman pancung terhadap sang guru tasawuf
itu dilaksanakan maka sebutir lagi permata yang indah telah hilang sirna dari
negeri itu……… Didalam hati si pemuda merintih..
“Ya Allah.. berapa ramaikah lagi ahli tasawuf yang mesti dikorbankan
semata-mata mahu membuatkan aku mengerti mengapa ilmu hakikat tidak dapat
berkembang-luas? Cukup Ya Allah cukup kerana sekarang aku sudah mengerti….”
Semoga Allah memberi petunjuk dan
hidayahnya
Tertib Dalam Amalan : Syariat, Tarikat,
Hakikat, Makrifat
Kalau Tuhan tidak 'wujud' di dalam ibadah, lama kelamaan, Tuhan akan bertambah
jauh dan bertambah jauh. Lebih-lebih lagilah kalau tujuan dan niat ibadah itu
adalah untuk dipuji, untuk disanjung, dan kerana sebab-sebab lain yang
berbentuk duniawi. Sudah tentulah ia tidak akan ada nilai apa-apa. Malahan
ibadah seperti ini akan Allah lemparkan semula ke muka pengamalnya beserta
dengan laknat-Nya sekali. Lagi banyak dia beribadah, lagi dia rasa sombong,
angkuh, riyak, ujub, rasa diri mulia, rasa diri baik dan sebagainya. Lagi
banyak dia beribadah, lagi dia pandang orang lain hina, jahat dan tidak
berguna.
Beramal dalam Islam ada tertibnya. Ada “progression”nya dari satu tahap ke
tahap yang lebih tinggi. Ia bermula dengan Syariat, kemudian dengan Tariqat,
diikuti pula dengan Hakikat dan diakhiri dengan Makrifat.
1. Syariat.
Ini adalah ilmu. Ia melibatkan ilmu tentang peraturan, hukum-hakam, halal
haram, sah batal dan sebagainya. Ilmu perlu dalam beramal. Tanpa ilmu, kita
tidak tahu macam mana hendak beramal mengikut cara yang Tuhan mahu. Kalaupun
kita sudah cinta dan takut dengan Tuhan dan kita terdorong untuk menyembah-Nya,
kita tidak boleh berbuat demikian ikut sesuka hati kita atau ikut cara yang
kita cipta sendiri. Tuhan tidak terima, kita mesti ikut cara yang ditetapkan
oleh Islam dan kita mesti belajar. Amalan tanpa ilmu itu tertolak. Ilmu atau
syariat ini ibarat biji benih.
2. Tariqat.
Ini adalah peringkat menghidupkan ilmu menjadi amalan secara istiqamah dan
bersungguh-sungguh, difahami, dihayati. Ilmu [syariat] yang ada perlu
dilaksanakan. Pengamalan ilmu ini dinamakan juga tariqat wajib dan ia tidak
sama maksudnya dengan tariqat sunat yang mengandungi wirid-wirid dan
zikir-zikir yang menjadi amalan setengah pengamal-pengamal sufi. Tariqat ini
ibarat kita menanam biji benih tadi [syariat] hingga ia bercambah, tumbuh dan
menjadi sebatang pokok yang bercabang dan berdaun.
3.Hakikat.
Hakikat adalah buah. Selepas kita ada syariat, kemudian kita amalkan syariat
itu hingga ia naik ke peringkat tariqat, yakni ia menjadi sebatang pokok yang
bercabang dan berdaun, maka kalau cukup syarat-syaratnya maka pokok itu akan
menghasilkan buah.
Buah tariqat adalah akhlak dan peningkatan peringkat nafsu atau pencapaian
maqam-maqam mahmudah. Boleh jadi ia menghasilkan maqam sabar, maqam redha,
maqam tawakkal, maqam tawadhuk, maqam syukur dan berbagai-bagai maqam lagi.
Boleh jadi hanya terhasil satu maqam sahaja [sebiji buah sahaja] atau boleh
jadi akan terhasil beberapa maqam berbeza dari satu pokok yang sama.
Hakikat juga adalah satu perubahan jiwa atau perubahan peringkat nafsu hasil
dari syariat dan tariqat yang dibuat dengan bersungguh-sungguh, istiqamah,
faham dan dihayati.
4. Makrifat.
Ini adalah hasil dari hakikat, iaitu hal-hal hakikat yang dapat dirasai secara
istiqamah. Ia adalah satu tahap kemajuan rohaniah yang tertinggi hingga dapat
benar-benar mengenal Allah dan rahsia-rahsia-Nya. Orang yang sudah sampai ke
tahap ini digelar Al Arifbillah.
Kalau kita lihat dengan teliti, tertib dalam amalan ini bermula dari yang lahir
dan berakhir dengan yang batin.
Syariat dan tariqat itu terletak dalam kawasan lahir.
Hakikat dan makrifat pula menjangkau ke alam batin iaitu ke dalam hati dan
rohani.
Kita juga dapat lihat bahawa peringkat syariat dan tariqat adalah
peringkat-peringkat yang agak mudah untuk dicapai kerana ia hanya melibatkan
usaha lahir. Tetapi untuk mencapai peringkat hakikat dan makrifat, ia agak
lebih sukar dan lebih rumit.
Kesukaran ini ialah kerana pertama, ia memerlukan istiqamah dalam beramal dan
kedua kerana ia memerlukan juga amalan batin atau amalan hati atau apa yang
dinamakan hikmah. Amalan yang berhikmah ialah amalan yang dihayati dan dijiwai,
yang mempunyai roh dan rasa-rasa. Tanpa kedua-dua perkara ini iaitu istiqamah
dan hikmah, tariqat tidak akan dapat melonjak ke peringkat hakikat dan
seterusnya ke peringkat makrifat.
Itu sebabnya ramai orang yang berjaya sampai ke peringkat tariqat iaitu boleh
berilmu dan beramal tetapi tersekat di situ sampai ke tua tanpa dapat meningkat
ke peringkat hakikat. Sudah beramal selama 50 hingga 60 tahun tetapi tidak juga
lahir akhlak dan tidak juga dapat mencapai maqam-maqam mahmudah. Dalam ertikata
yang lain, mereka sudah beribadah berpuluh-puluh tahun tetapi ibadah mereka
belum menghasilkan buah iaitu akhlak.
Istiqamah.
Ini adalah salah satu syarat atau tuntutan untuk mencapai hakikat. Istiqamah
ialah tetap dalam beramal. Amalan pula adalah amalan lahir dan ada amalan batin
atau hati. Istiqamah itu perlu dalam amalan lahir mahupun amalan batin. Malahan
istiqamah dalam amalan batin lebih dituntut.
Istiqamah dalam amalan lahir agak mudah. Ramai orang yang istiqamah dalam
sembahyang, dalam berpuasa, dalam berzakat dan sebagainya. Ramai yang tak
tinggal sembahyang, tak tinggal puasa. Tetapi istiqamah dalam amalan batin
adalah lebih sukar dan rumit. Istiqamah dalam amalan batin ini ramai yang tidak
mampu melakukannya walaupun sudah istiqamah dalam amalan lahir.
Ramai orang cuba sabar tapi tidak istiqamah dalam sabar. Duit hilang boleh
sabar. Sakit dan demam boleh sabar. Tapi bila orang kata nista dan menghina,
tidak sabar. Bila isteri buat hal, tidak sabar.
Ramai orang boleh bersyukur. Dapat duit bersyukur, dapat pangkat bersyukur,
dapat anak pun bersyukur tapi tidak mampu bersyukur bila dapat berbuat ibadah
dan kebaikan, dan bila terhindar dari berbuat maksiat dan kejahatan.
Ramai orang boleh jadi pemaaf kalau yang meminta maaf itu kawannya, isterinya
atau anaknya. Tapi kalau yang meminta maaf itu musuh atau seterunya, susah dia
hendak maafkan.
Ramai orang boleh berbuat baik kepada kawannya, sanak-saudaranya, ibu dan
ayahnya yang selalu berbuat baik padanya tetapi tidak sanggup berbuat baik
kepada orang yang berbuat jahat padanya.
Ramai orang boleh bertegur sapa dan bermesra dengan kawan-kawannya tetapi tidak
boleh bertegur sapa dan bermesra dengan orang yang dibencinya. Begitulah
seterusnya.
Sangat susah dan payah untuk kita beristiqamah dalam amalan hati. Justeru itu
ia tidak dapat dijadikan pakaian atau ia tidak dapat mendarah mendaging. Itu
sebab istiqamah itu, terutamanya istiqamah batiniah sangat dipandang besar. Ia
dianggap satu keramat.
Ada hadis yang maksudnya lebih kurang ;
"janganlah kamu meminta jadi wali, tapi mintalah istiqamah"
Amalan yang tidak istiqamah tidak akan ada kesan apa-apa pada hati. Amalan yang
istiqamah, walaupun sedikit akan tetap ada kesan pada hati.
Ibarat air yang menitik ke atas batu, lama kelamaan batu itu akan terlekuk jua.
Tetapi air banjir yang besar yang melanda batu sekali sekala tidak akan memberi
apa-apa kesan kepada batu.
Istiqamah adalah tanda ikhlas. Kalau sesuatu amalan itu tidak ikhlas, ia sukar
untuk diistiqamahkan.
Seperti kata para hukama [ahli hikmah] ;
"Hidupnya [kekalnya] amal kerana ikhlas."
Dalam pada itu, istiqamah batiniah lebih memberi kesan kepada hati daripada
istiqamah lahiriah. Itu sebabnya istiqamah batiniah lebih dituntut dan lebih
utama. Ia adalah amalan hati dan kerana itu ia mempunyai kesan yang langsung
dan terus kepada hati.
Hikmah.
Ia adalah syarat atau tuntutan kedua untuk mencapai hakikat. Hikmah di sini
bukan bermaksud bijaksana. Kalau bijaksana, orang Arab akan sebut "Abqoriah".
Hikmah di sini bukan bermaksud ilmu atau setakat faham ilmu sahaja. Hikmah
ialah ilmu dalam ilmu. Hikmah adalah rasa dan penghayatan. Ia adalah rasa yang
Allah campakkan ke dalam hati.
Untuk mendapat ilmu, kita boleh belajar. Tetapi untuk mendapat hikmah, ilmu
mesti diamal. Baru ilmu itu bukan setakat di akal tetapi jatuh ke hati. Ilmu
hati ini sahaja yang boleh mengubah dan menginsafkan orang.
Kalau ilmu lahir itu dikendalikan oleh akal, hikmah pula ialah ilmu yang
dikendalikan oleh roh atau hati.
Seperti yang disebutkan dalam sebuah hadis ;
Maksudnya ; "Kalau kamu amal ilmu yang kamu tahu, Allah akan ajar kamu
ilmu [hikmah] yang kamu tidak tahu."
Untuk menjadi ulama itu senang. Tetapi untuk menjadi ahli hikmah sangat susah.
Ilmu adalah apa yang kita belajar tetapi hikmah adalah apa yang Tuhan ajar kita
seperti dalam firman Allah ;
Maksudnya ; "Hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah, Allah akan ajar kamu
ilmu [hikmah]. Sesungguhnya Allah Mengetahui segala sesuatu." [Al Baqarah
: Ayat 282]
Orang yang mendapat ilmu hikmah, dia mendekati nabi. Inilah dua perkara yang
perlu dititik beratkan kalau sekiranya amalan hendak ditingkatkan dari
peringkat tariqat kepada hakikat dan seterusnya kepada makrifat.
Ia memerlukan penglibatan hati dan rohani dalam ibadah dalam bentuk penjiwaan
dan istiqamah terutamanya istiqamah batiniah di samping amalan lahiriah yang
baik dan rapi.
Kalau hati dan rohani tidak turut sama beribadah, agak mustahil perkara ini
boleh tercapai.
Untuk mendapat buah dari ibadah iaitu akhlak dan untuk mencapai maqam-maqam
mahmudah, ibadah mesti ada roh, mesti ada rasa-rasa, mesti ada penjiwaan dan
mesti ada penghayatan. Salahlah orang yang menafikan amalan hati dan amalan
rohani dalam ibadah.
Kalau amalan lahir sahaja dititikberatkan maka ia mungkin memadai di peringkat
syariat dan tariqat iaitu pada peringkat ilmu dan amal. Memang itu kerja lahir.
Tetapi untuk mendapat hasil dari ilmu dan amal tersebut dan supaya ibadah boleh
mendidik hati, amalan lahir semata-mata tidak memadai. Dalam ertikata yang
lain, untuk mencapai maqam hakikat dalam ibadah dan amalan, itu bukan lagi
kerja lahir. Itu adalah kerja hati.
dari berbagai sumber
No comments:
Post a Comment