Wednesday, June 15, 2022

TIDAK PANDAI HIDUP DI DUNIA

Sejak kecil aku telah berkata dalam hati

Aku tak mampu hidup

di atas dunia ini

Namun..

Sejak aku kenal dunia

Ketika mula melihat dunia

Aku berkata kepada diriku...

Ah..dunia .. biarkan dia di situ

Fitnahnya..tipu dayanya besar,,

Entah-entah aku tak mampu hadapinya

Duduk diam sajalah di situ.


Tapi aku cuba juga fahami dan dekati dunia

Ya..dunia marah kepadaku

asbab kebodohanku

Asbab ketidakcerdikanku macam orang lain

berkawan dengan dunia


Aku bodoh


Kini secara perlahan, aku atur langkah ke belakang

ke tempat asal itu

duduk diam-diam di situ

menghadapNya

Setiap detik..setiap ketika


Dunia

Aku telah tinggalkanmu

Aku hanya duduk di sini melihatmu dari jauh

sehingga aku benar-benar ke dunia itu

dunia hakiki.


16.6.2022

4.3am

No comments: